Bab 9 (Pengurusan Tingkah Laku dan Disiplin)
Disiplin didefinisikan sebagai Peraturan-peraturan yang perlu
dipatuhi oleh seseorang murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik.
Sementara itu, menurut Foucault (1977)
disiplin juga bermaksud suatu bentuk pengawasan dan membiasakan amalan-amalan
yang dikehendaki.Manakala, menurut Abdullah Sani (2005) disiplin merupakan satu
persetujuan yang dipersetujui bersama oleh warga sekolah dalam mengawal
disiplin dan tingkah laku manusia yang berada di dalamnya.
PENGURUSAN
TINGKAH LAKU
1. Jenis
tingkah laku dibahagikan kepada dua :
l Tingkah
laku positif
-Merupakan tingkah laku yang
baik untuk perkembangan mereka kerana dengan adanya tingkh laku ini mereka akan
lebih bersemangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran.
l Tingkah
laku negatif
-Merupakan tingkah laku yang
mampu memberikan masalah dan menganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam
kelas. Mereka ini kebiasaannya suka menganggu rakan lain dan sering memberontak
dalam kelas.
PERATURAN
DAN DISIPLIN MURID
1. Contoh
peraturan atau cara disiplin dijalankan di sekolah:
-Mengadakan jadual waktu
-Buku kedatangan
-Perhimpunan
-Pakaian seragam
-Peperiksaan
2. Teori
Punca Salah Laku Pelajar
l TEORI FUNGSIONALISME
-Menganggap
devian sebagai disfungsi pada struktur sosial.
-Devian adalah satu bentuk
gangguan disebabkan murid-murid tidak berperanan seperti yang dijangkakan
berlaku di sekolah.
l TEORI KONFLIK
-Devian
merupakan tindakan golongan tertindas terhadap pihak minoriti yang menindas.
-Di
sekolah, devian adalah tindak balas anak-anak kelas pekerja menentang dominasi
pihak berkuasa.
l TEORI INTERAKSIONISME
-Devian
merupakan suatu proses sosial.
-Pelajar
sengaja memilih tingkah laku mengikut kemahuan mereka yang sesuai dengan cara
mereka mentafsirkan sesuatu situasi.
PENGURUSAN DEVIAN DAN SALAH LAKU
Menurut
Kamus Dewan (2003) tingkah laku devian didefinisikan sebagai perlakuan yang
menyimpang atau melencong. Azizi et al.,(2005) menyatakankan bahawa tingkah
laku devian membawa maksud tingkah laku yang melanggar norma-norma masyarakat
tertentu. Ianya juga ditakrifkan sebagai sebarang tingkah laku yang tidak
memahami norma-norma sosial sesuau kumpulan atau masyarakat (Rohana,1996).
1. Menurut Merton (1938), terdapat empat jenis devian
iaitu:
-Inovasi
(innovation) - Suatu cara memenuhi matlamat dengan cara yang salah.
-Ritual
(Ritualism) - Tindakan mengulang-ulang suatu perbuatan.
-Undur (retreatism) - Seseorang yang
tidak lagi berminat dengan matlamatnya lalu melakukan alternatif lain sebagai
tindakan.
-Menentang (rebelliation) - Menolak
matlamat persekolahan dan menggantikannya dengan matlamat lain seperti mencuri.
2. Prosedur disiplin dan salah laku
Pendekatan
dalam menangani salah laku umumnya adalah berasaskan teguran, nasihat, dan
kaunseling. Pendekatan ini dianggap menepati ciri-ciri moraliti moden seperti
yang dinyatakan oleh Durkheim.
Rajah 1 menunjukkan tatacara menangani masalah disiplin
Rajah 2 menunjukkan hukuman kepada masalah disiplin
PEKELILING
DAN PERATURAN
1. Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/1968:
“tiap-tiap guru hendaklah dapat menyelesaikan kebanyakan dari masalah tatatertib dan perkara-perkara kecil janganlah diserahkan kepada guru-guru besar”
“tiap-tiap guru hendaklah dapat menyelesaikan kebanyakan dari masalah tatatertib dan perkara-perkara kecil janganlah diserahkan kepada guru-guru besar”
2. Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 9/1975:
“semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah”
“semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah”
3. Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2001:
“….masalah disiplin mendapat perhatian Jemaah Menteri dan menyarankan supaya bilangan guru disiplin ditambah di sekolah-sekolah.”
“….semua guru hendaklah berfungsi sebagai guru disiplin dan berperanan membimbing murid-murid…”
“….masalah disiplin mendapat perhatian Jemaah Menteri dan menyarankan supaya bilangan guru disiplin ditambah di sekolah-sekolah.”
“….semua guru hendaklah berfungsi sebagai guru disiplin dan berperanan membimbing murid-murid…”
4.SURAT PEK.IKHTISAS BIL:
7/2003
Kuasa Guru Merotan Murid
Kuasa Guru Merotan Murid
-Hukuman rotan di khalayak
sama ada di perhimpunan atau di bilik-bilik yang sedang berlangsung proses
pengajaran dan pembelajaran adalah DILARANG.
5.SURAT PEKELILING IKHTISAS
BIL. 8/1983
Mengenakan Hukuman Biasa
Terhadap Murid-Murid yang Melakukan Perbuatan Salah laku yang Tidak Dinyatakan
dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran.
6.SURAT PEKELILING IKHTISAS
BIL.3/1991
Lapor Kepada Polis Salah
Laku Yang Berbentuk Jenayah
Saya menarik perhatian tuan
berhubung dengan kegagalan pihak sekolah melaporkan insiden berbentuk jenayah
yang berlaku di sekolah oleh pelajar kepada pihak polis.
Mengikut kanun Prosedur
Jenayah adalah menjadi satu kewajipan melainkan jika ada sebab-sebab yang
berpatutan bagi orang ramai termasuk sekolah memberi maklumat berkenaan dengan
berlakunya atau niat mana-mana orang yang hendak melakukan kesalahan-kesalahan
seperti merusuh,mendatangkan kematian tanpa niat,membunuh dan cuba
membunuh,merompak,membakar bangunan,memeras ugut,menganggotai kumpulan haram
dan mengedar atau menyalahgunakan dadah atau kedua-duanya sekali.
7.SURAT PEKELILING IKHTISAS
BIL.6A / 1975
Disiplin – Murid-Murid
Menghisap Rokok
1.Guru Besar hendaklah
memberitahu kepada murid-murid pada masa perhimpunan diadakan di sekolah bahawa
penghisapan rokok adalah dilarang kerana sebab-sebab kesihatan.
2.Penghisapan dadah bermula
dengan penghisapan rokok dan oleh itu perkara ini tidak boleh diringankan.
3.Semua murid diberi amaran
bahawa tindakan disiplin akan diambil terhadap mereka jika peraturan ini tidak
dipatuhi.
4.Pengetua/Guru Besar adalah
dinasihatkan supaya mengumumkan bahawa tempoh pengampunan (Period of grace)
selama seminggu akan diberi kepada murid-murid untuk membuat pengakuan jika
mereka telah merokok dengan jaminan bahawa tindakan disiplin tidak akan diambil
terhadap mereka itu.
8.SURAT PEKELILING IKHTISAS
BIL.4/1997
Hukuman Ke Atas Murid
Menghisap Rokok :
Kesalahan Kali Pertama : Rotan
1 kali
Kesalahan Kali Kedua : Rotan 2 kali
Kesalahan Kali Ketiga : Rotan 3 kali
Kesalahan Kali Keempat : Gantung
Sekolah
(Tidak Melebihi 14 hari)
Kesalahan Kelima : Buang Sekolah.
RUMUSAN
Kesimpulannya,
bidang
pendidikan merupakan antara bidang yang penting dalam sesebuah negara. Pembangunan
pendidikan tidak dapat lari daripada pembangunan murid itu sendiri kerana murid
atau murid merupakan subjek kepada
pendidikan itu. Dalam hal ini, murid perlu dikawal selia bagi memastikan
sahsiah diri mereka tetap dijaga apabila mereka meningkat dewasa. Atas dasar
ini, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan garis panduan
dalam pelbagai bentuk untuk menangani masalah disiplin murid. Oleh kerana itu
hal ehwal disiplin mestilah diambil berat oleh pihak sekolah.
RUJUKAN
Nasrul Hisham Nor Muhamad, Zarina A Rashid (2017). Peraturan dan undang-undang kawalan
disiplin murid di Malaysia. Malaysian Online Journal of Education, 1(1), 1-11. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/10068/1/156-581-1-PB.pdf.
No comments:
Post a Comment