Monday, November 5, 2018

Bab 5 : Pengurusan Murid


 Bab 5 (Pengurusan Murid)

Pengurusan murid merupakan salah satu bahagian yang sangat penting dalam pentadbiran sekolah. Hal ini demikian kerana, pengurusan murid ini berkaitan dengan usaha untuk melahirkan murid yang berkualiti dan mampu membawa perubahan terhadap negara dalam pelbagai aspek pada suatu hari nanti. Selain itu, pengurusan murid ini perlulah dilakukan dengan sistematik kerana ianya mampu mencapai matlamat dan objektif yang ingin dilakukan. 

       Tugas bagi menguruskan berkaitan murid ini dikendalikan oleh Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid yang berkaitan dengan aspek disiplin, ko-kurikulum, kurikulum dan aspek yang lain melalui peranannya sebagai pemaju, pembina, pembantu, perancang, pemudah cara, penyelaras, pengawal, penawar, dan kaunselor yang boleh membantu memudahkan pengurusan murid.

       Sememangnya, pengurusan murid dapat melahirkan murid yang berkualiti dari pelbagai aspek seperti kognitif, afektif dan psikomotor. Dalam pada itu, pengurusan murid juga sangat membantu murid untuk sentiasa konsisten dalam proses pengajar oleh guru dalam kelas. Selain itu, guru juga dapat merancang dengan baik bagi melaksanakan proses PdPc dalam kelas dan pada masa yang sama dapat menarik minat pelajar untuk belajar.

MENGURUS REKOD MURID
Mengurus rekod murid ini merupakan salah satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh guru. Pengurusan rekod murid dikaitkan dengan aktiviti mencatat bidang pengurusan yang bertanggungjawab untuk menjaga, bersistematik mengawal penciptaan, penerimaan, penggunaan dan ciri rekod termasuklah proses menjaga dan memelihara bukti dan maklumat murid ke dalam bentuk rekod.

Terdapat beberapa perkara yang harus dipertimbangkan semasa menghasilkan rekod:

1. Rekod pelajar:
  • Tujuan, aspek, perincian dan juga pertimbangan yang praktikal.
  • Sebelum membuat rekod murid. (Menjalankan pentaksiran mengenai persekitaran seseorang murid yang merangkumi aspek persekitaran, perkembangan, kemajuan, kesihatan dan tingkah laku).
  • Perlu dikemaskini dari semasa ke semasa.
  • Melibatkan rekod kerja di dalam kelas serta markah dan kemajuan yang dicapai       oleh setiap pelajar.
  • Dapat membantu guru menyedari perlunya bahan tambahan ataupun bahan lain dengan cepat. 
  • Liputan setiap topik dalam sukatan boleh disemak dengan mengumpul dan sentiasa merujuk rekod kerja.
  • Kehadiran pelajar direkodkan di dalam buku daftar kehadiran 
2. Rekod Mengajar Guru:
  • Salinan Jadual Waktu Persendirian, termasuk analisis mata pelajarannya
  • Salinan Sukatan Pelajaran bagi mata pelajarannya yang diajarnya.
  • Salinan kertas soalan peperiksaan dan keputusan peperiksaan, termasuk ujian bulanan bagi tiap-tiap kelas yang diajarnya turut dimuatkan selain perancangan pengajaran mengikut tahunan, mingguan dan harian.
  • Buku Rekod Mengajar mesti diisi mengikut perancangan pengajaran harian sebelum masuk ke dalam kelas.

KESEDIAAN MURID BELAJAR
·     Kesediaan Murid Belajar merupakan keadaan dalam individu yang bersedia dan berupaya untuk mempelajari sesuatu dengan tujuan memperolehi pengalaman pembelajaran yang baru. Apa jua perkara yang dapat disampaikan secara berkesan kepada kanak-kanak pada bila-bila peringkat perkembangannya (Brunner, 1966).
·         Piaget (1966) megaitkan kesediaan belajar dengan peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak. Kesediaan ini berkaitan dengan peringkat perkembangan intelek seperti berfikir, menaakul, menganalisis, mensintesis dan menilai.
·         Terdapat tiga jenis kesediaan belajar:

- Kesediaan kognitif
o   Berkait rapat dengan mental untuk  memahami dan juga berfikir.
o   Perkembangan mental bergantung kepada umur seseorang.

- Kesediaan afektif  
o   Merujuk kepada sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilainya untuk menerima pelajaran yang disampaikan.
o   Pelajar yang bersikap positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan agresif dalam aktiviti itu.

- Kesediaan psikomotor
·         Merujuk kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan fizikal termasuklah perkembangan fizikal  iaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di dalam seluruh tubuh badan.

MEMOTIVASIKAN MURID

Motivasi merupakan rangsangan yang membangkitkan minat seseorang individu ke arah mencapai sesuatu matlamat tertentu. Tingkah laku yang berpusatkan pada sesuatu perkara, dan mampu menghasilkan kepuasan secara berulang-ulang. Naluri ingin tahu mencetuskan tingkah laku seperti ingin mencuba, menjelajah, mencipta dan mereka bentuk. Dari segi desakan melibatkan tindakan disebabkan oleh keperluan fisiologi,  keperluan melibatkan keinginan memenuhi kekurangan fisiologi dan  psikologi. Sikap pula dibentuk daripada kefahaman perasaan dan tindakan, harapan iaitu ramalan subjektif selaras dengan kognitif, aspirasi iaitu penilaian yang subjektif terhadap tugas yang dilaksanakan.

Konsep Motivasi
Tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri akan membangkitkan respond untuk mencapai tujuan yang ingin dicapai pada akhirnya. Bantuan daripada guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh-sungguh.


1.    Teknik Intrinsik:
·         Dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran.
·         Berkaitan dengan sifat semula jadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran.
·         Dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan seseorang. (Bruner, 1966)
·         Contoh: bermain piano atau menggubah lirik lagu
·         Diwujudkan secara semulajadi tetapi boleh terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran.
·         Contoh: tabiat membaca buku cerita dan bermain alat muzik

2.    Teknik Ektrinsik:
·           Diwujudkan daripada rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan seseorang untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya.

Kesimpulannya, pengurusan murid sangat penting dalam merancang sesuatu PdPc terutamanya bagi merancang perjalanan setiap PdPc itu agar ianya akan berjalan dengan lancar.


Rujukan
Muhamad Aizat. (2017). Pengurusan murid. Diperoleh daripada http://muhamadaizat.blogspot.com/p/pengurusan-murid.html.

No comments:

Post a Comment