Monday, November 5, 2018

Bab 10 : Pengurusan Penasihatan Murid


Bab  10 (Pengurusan Penasihatan Murid)

PENDAHULUAN
Definisi pengurusan tingkah laku dan disiplin,
“Nasihat yang diberikan merupakan kaedah menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. Kaedah ini merupakan satu cara yang mudah untuk mengelakkan diri daripada memahami, memeriksa, dan menjelajah masalah yang dihadapi” (Zuraidah, 1994).

Manakala menurut Othman Mohamed (2000) pula, bimbingan merupakan sebahagian daripada proses menolong. Ia melibatkan usaha memberi arahan secara teratur serta menentukan agar sesuatu matlamat tercapai oleh orang yang menerimanya.

ISI PENTING
KOMPONEN PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
1. Kompenen pengurusan penasihatan murid terbahagi kepada tiga:
-Bimbingan
-Penasihatan
-Mentoring

l  BIMBINGAN
Konsep bimbingan :
-Bantuan seseorang yang memiliki peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seseorang individu dari setiap peringkat usia. Tujuannya adalah untuk menolong mengarahkan hidupnya sendiri, membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri (Crow & Crow 1960).
-Satu proses menolong individu untuk memahami diri dan alam sekelilingnya (Shertzer & Stone 1971).
-Proses yang profesional dan bersistematik yang bertujuan untuk menolong individu melalui pendidikan (Mathewson 1962).

Ciri-ciri bimbingan :
1. Bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan.
2. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan.
3. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolong individu mengikut arah yang sesuai dengannya.
4. Bimbingan yang diberikan kepada individu yang memerlukan bantuan untuk memecahkan permasalahan yang dihadapinya.

l  PENASIHATAN
Konsep bimbingan :
-Memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat (Zuraidah 1994).
-Nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna (Gibson & Mitchell 1999).
-Nasihat ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal (Kamus Dewan).

Ciri-ciri penasihatan :
1. Berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri individu yang bermasalah. 
2. Berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain. Orang yang berautoriti ini adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai kelayakan dan pengiktirafan.
3. Memberi nasihat adalah strategi yang paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan.

l  MENTORING
Konsep mentoring :
Mentoring bermaksud membimbing dan menyokong pelajar (mantee) supaya beliau dapat melalui satu transisi sukar dengan lebih mudah, tentang melicinkan tatacara, yang dapat membenarkan, menyakinkan di samping mengurus  dan mengarahkan (Fletcher 2000).

Ciri-ciri mentoring :
1. Mementingkan perkembangan personal dan professional mentee yang berterusan
2. Untuk memudahkan sesuatu transisi dan memastikan berlaku perkembangan positif.
3. Bertindakbalas terhadap kelebihan individu, nilai dan keperluan mentor dan mantee.
4. Bertimbang rasa dan akur kepada kesilapan yang sukar dielakkan.
5. Menerima kesilapan yang boleh diterima dan yang tidak.

PROSES BIMBINGAN DAN PENASIHATAN

FASA 1: KESEDARAN GURU SEBAGAI PEMBIMBING DAN PENASIHAT PELAJAR
l  Penekanan haruslah diberikan kepada guru yang mengajar pelajar kerana mereka lebih rapat dan arif mengenai pelajar-pelajar mereka berbanding guru yang tidak mengajar.
l  Mereka perlu disedarkan tentang kepentingan perkhidmatan bimbingan dan penasihatan sebagai pengelola dan sumber rujukan pelajar.

FASA 2: MENGUASAI KEMAHIRAN-KEMAHIRAN ASAS BIMBINGAN DAN PENASIHATAN
l  Pada tahap ini, semua guru dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan melalui kursus, seminar dan bengkel khas.
l  Antara kemahiran-kemahiran yang dicadangkan iaitu;
-Kemahiran perkembangan personaliti
-Kemahiran melayan dan kemahiran mendengar
-Kemahiran lisan (verbal) dan bukan lisan (non verbal)
-Kemahiran mengenal pasti pelajar yang bermasalah
-Kamahiran asas teori dan teknik kaunseling dalam proses menolong.
l  Penguasaan kemahiran-kemahiran ini boleh dijalankan secara berperingkat dan merupakan asas menjadi guru pembimbing yang berkesan.

FASA 3: PROSES MENGENALI PELAJAR
l  Secara umumnya, pelajar yang memerlukan bimbingan ini dapat dibahagikan kepada tiga kategori utama iaitu :
-Pelajar yang datang secara sukarela
-Pelajar yang di bawah pemerhatian
-Pelajar yang dikenalpasti sendiri oleh guru-guru sebagai memerlukan bimbingan melalui pemerhatian dan diagnosis
l  Antara teknik atau kaedah yang boleh digunakan oleh guru untuk tujuan mengumpul maklumat tentang pelajar yang menerima perkhidmatan bimbingan ini ialah teknik ujian, temubual, soal selidik, teknik sosiometrik, teknik skala pemeringkatan, teknik autobiografi dan rekod kesihatan.

FASA 4: PROSES MEMBIMBING PELAJAR
l  Pelajar memerlukan perhatian yang khusus, guru pembimbing lebih dapat mendekati pelajar melalui bimbingan secara individu kerana pelajar merasakan dapat diberi perhatian sepenuhnya oleh guru.
l  Manakala bimbingan kelompok melibatkan pelajar-pelajar yang mempunyai masalah yang sama seperti program yang berbentuk motivasi, kemahiran pelajar, dan personal.

l  Terdapat enam tahap dalam proses membimbing pelajar, iaitu:
1. MEMBINA HUBUNGAN
2. PENEROKAAN
3. DEFINISI MASALAH DAN MEMBINA MATLAMAT
4. ALTERNATIF PENYELESAIAN DAN PELAN TINDAKAN
5. MELAKSANAKAN TINDAKAN
6. PENAMATAN

FASA 5: ANALISIS PENILAIAN
l  Fasa ini melihat keberkesanaan perhubungan bimbingan dan penasihatan itu sama ada berkesan atau tidak berkesan.
l  Hasil analisis ke atas pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu berjaya dibimbing atau tidak berjaya dibimbing.
l  Keputusan dari fasa ini akan dijalankan ke dalam fasa berikutnya jika perlu.

RUMUSAN
Kesimpulannya, bimbingan, penasihatan, dan mentoring merupakan kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk membantu pelajar-pelajar dalam aspek-aspek pembelajaran dalam kehidupan,Ketiga-tiga kaedah ini dikenalpasti sebagai satu strategi untuk membangunkan diri pelajar secara menyeluruh dan antara tujuan utama adalah untuk meningkatkan pencapaian akademik pelajar serta memotivasikan pelajar.

RUJUKAN
Tiwi Kamidin (2004). Pendekatan sistem mentor dalam pengurusan  tingkah laku bermasalah. Jurnal Penyelidikan MPBL, 5(1), 1-10. Diperoleh daripada http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/jurnalpapers/Jurnal2004/tiwi2004.pdf



No comments:

Post a Comment