Monday, November 5, 2018

Bab 3 : Kajian Pengajaran Dan Pembelajaran Pelajar


Bab 3 (Kajian Pengajaran Dan Pembelajaran Pelajar)

Pengenalan
“Pengajaran” atau “pedagogi” bermaksud bagaimana seseorang guru menyampaikan pelajaran atau ilmu pengetahuan kepada pelajar-pelajarnya.  Ia merupakan satu proses daripada persediaan untuk mengajar, melakukan pengajaran, menilai kembali apa yang telah diajar serta melakukan tindakan susulan bagi menyempurnakan proses pengajaran itu. Pengajaran juga adalah rancangan guru yang sistematik untuk membimbing pelajar menjalankan aktiviti pembelajaran.
Pengajaran juga boleh didefinisikan sebagai rancangan guru yang sistematik untuk membimbing pelajar menjalankan aktiviti pembelajaran. Santrock J.W dalam bukunya Educational Psychology: A Tool for Effective Teaching menyatakan bahawa pengajaran berkesan bergantung kepada 2 faktor utama iaitu: pengetahuan profesional guru dan komitmen guru yang berupaya merancang pengajaran tersusun dengan cemerlang (excellent instructional planning).
Pembelajaran ialah proses perubahan struktur mental yang membina keupayaan tingkah laku yang berbeza.  Dari sudut kognitif, pembelajaran boleh berlaku tanpa perubahan tingkah laku yang segera. Perubahan struktur mental yang berlaku melibatkan perubahan skema, kepercayaan, jangkaan dan matlamat.  Proses pembelajaran yang berlaku secara berterusan akan membawa perubahan tingkah laku. Contohnya, seseorang murid akan mula menguasai kemahiran membaca setelah proses pembelajaran berlaku secara berulang-ulang dan berterusan. Penguasaan dan pemahaman terhadap sesuatu fakta akan mudah dikuasai apabila proses pembelajaran dibantu dengan pelbagai bahan bantu mengajar sebagai bahan rangsangan seperti gambarajah, jadual, carta, gambar dan lain-lain alat bantu yang memudahkan murid-murid menghubungkaitkan maklumat.

 Ciri-ciri Guru Berkesan
Salhah Abdullah (2006) dalam bukunya Guru Sebagai Fasillitator menegaskan bahawa "guru sebagai fasilitator berperanan sebagai perancang, pengurus dan pelaksana perlu berpandukan prinsip pengurusan yang sistematik. Prinsip perancangan perlu tepat diikuti dengan prinsip penyampaian yang sesuai dan disusuli dengan prinsip tindakan yang tepat”.
 Matlamat pengajaran pula adalah seperti berikut:
  • Untuk menyampaikan maklumat berbentuk ilmu pengetahuan
  • Membolehkan pelajar menguasai kemahiran kogintif, afektif dan psikomotor.
  • Membantu pelajar memiliki nilai dan sikap yang sihat.
  • Menggalakkan pelajar berfikir secara kritis dan kreatif.
  • Membantu pelajar supaya boleh berdikari


Konsep Pembelajaran
Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran
Pengurusan proses-proses seperti merancang, melaksana, menilai dan membuat tindakan susulan termasuk penambahbaikan. Manakala pengurusan pengajaran dan pembelajaran adalah berkaitan aspek-aspek berikut:
~ Merancang pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan dengan mengambilkira latar belakang murid yang berbeza.
~ Melaksana pengajaran dan pengajaran seperti yang telah dirancang dan membuat pengubahsuaian semasa jika perlu.
~ Menilai keberkesanan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
~Membuat tindakan susulan berdasarkan penilaian yang telah dibuat termasuk membuat penambahbaikan.

Pengurus Pengajaran dan Pembelajaran dalam Kelas Pelbagai Budaya:
Seorang guru yang mengurus pengajaran dan pembelajaran juga boleh digelar ‘pengurus’. Ciri-ciri seorang pengurus pengajaran dan pembelajaran yang cekap dan berkesan termasuk :
~Prihatin dan peka terhadap situasi sekeliling
~Sistematik dalam merancang dan menilai
~Penyabar menghadapi kerenah murid pelbagai latar belakang
~Bijak mengurus masa
~Berpandangan jauh
~Bersedia untuk berubah dan fleksibel
~Berkomuknikasi dengan berkesan

 Peringkat-peringkat Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran
Dalam konteks pengurusan pengajaran dan pembelajaran, peringkat-peringkat pengurusan pengajaran dan pembelajaran adalah berkaitan persediaan guru:
i)  Sebelum proses pengajaran dan pembelajaran
ii)  Semasa proses pengajaran dan pembelajaran
iii)  Selepas proses pengajaran dan pembelajaran

i)   Sebelum proses pengajaran dan pembelajaran
Sebagai seorang guru yang berhadapan dengan murid-murid pelbagai budaya, guru perlu membuat persediaan rapi sebelum memulakan sesi pengjaran dan pembelajaran. Persediaan sebelum pengajaran dan pembelajaran termasuk merancang pelaksanaan pengajaran melalui penulisan Rancangan Pengajaran Harian meliputi aspek-aspek:
~Hasil pembelajaran yang tepat
~Kaedah pengajaran yang sesuai dengan kepelbagaian budaya murid
~Sumber pengajaran yang mencukupi
~Bahan bantu mengajar yang berkesan
~Langkah-langkah proses pengajaran yang jelas

(a)  Penggunaan Bahan Bantu Mengajar              
Pengurusan pengajaran dan pembelajaran bermula dengan perancangan dan penyediaan bahan bantu mengajar yang sesuai. Penggunaan alat bantu mengajar yang sesuai dan berkesan sangat penting untuk membantu guru menerangkan konsep abstrak yang sukar kepada para pelajar. ” Mengguna alat bantu mengajar (ABM) dapat membantu menerangkan sesuatu konsep” (Hiebert, Weame & Taber, 1991; Kozma, 1991). Contoh-contoh bahan bantu mengajar seperti bahan maujud, gambar, pengursan grafik, peta minda, gambarajah, radio, komputer, video, kad imbasan, gambarajah, akhbar, majalah, audio visual, model, prototaip atau bahan-bahan sejarah. Ciri-ciri bahan pengajaran efektif pula berbentuk maujud, praktikal, selamat digunakan dan guru dapat menggunakan bahan tersebut untuk menerangkan konsep abstrak yang sukar difahami dengan berkesan.

Seorang guru yang kreatif akan menyesuaikan bahan bantu mengajar dengan isi pelajaran agar murid  mudah menguasai konsep abstrak yang  kompleks. Ini diakui oleh Mayer & Gallini, (1990); “Guru perlu menerangkan dengan jelas dan memberi contoh-contoh yang berkaitan untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran. Manakala Slavin (1994) menyarankan guru perlu menyediakan pengajaran yang boleh menarik minat dan menyeronokkan pelajar dengan mempelbagaikan kaedah pengajaran dan alat bantu mengajar (ABM).

(b)  Pemilihan Sumber Pengajaran
Guru yang bersedia dengan maklumat dari pelbagai sumber bukan sahaja berjaya memberi penerangan yang jelas kepada pelajarnya tetapi juga mampu membuat perkaitan antara idea-idea, mencadangkan pemikiran baru dan mencabar pelajar untuk berfikir pada aras tinggi.
Sumber- sumber pembelajaran yang boleh digunakan seperti buku teks, buku rujukan, internet, maklumat akhbar, majalah, rancangan radio dan televisyen, jurnal , prospektus, phamplets and brochures, laporan penyelidikan, statistik rasmi, Akta, Arahan Perbendaharaan termasuk  sumber hasil temubual dan soal selidik. Sumber yang tepat, sesuai, dan mencukupi mampu mencabar minda pelajar seterusnya menarik minat mereka untuk memahami isi pelajaran dengan  lebih berkesan.  Semasa merancang pengajaran, saya mendapatkan seberapa banyak input daripada pelbagai sumber sebelum memulakan setiap sesi pengajaran .

ii)   Semasa Proses Pengajaran dan Pembelajaran     
(a)   Strategi Pengajaran Releven Pelbagai Budaya

Pemilihan strategi pengajaran yang tepat juga mampu membuatkan penyampaian maklumat dan pelaksanaan pengajaran menjadi lebih berkesan terutama aktiviti yang melibatkan interaksi aktif murid yang terdiri daripada pelbagai budaya dan latar belakang.
Semasa guru melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran guru perlu memastikan  

~Melaksanakan pengajaran seperti yang dirancang
~Mengenalpasti prosedur penilaian pembelajaran murid yang sesuai
~Menerapkan nilai-nilai kepelbagaian budaya dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran
~Menyediakan suasana bilik darjah yang kondusif dari segi psikososial dan fizikal
untuk murid-murid yang mempunyai latar belakang berbeza
~Mengurus disiplin murid dengan mengambilkira kepelbagaian kelompok murid
~Mengendalikan aktiviti pemulihan dan pengayaan

iii)   Selepas Proses Pengajaran dan Pembelajaran             
Seterusnya proses penilaian dan pengukuran perlu dilaksanakan oleh guru untuk mengetahui keberkesanan pengajaran.  Penilaian prestasi merupakan satu proses meliputi aktiviti mengumpul maklumat tentang strategi, aktiviti, hasil dan impak pengajaran dan pembelajaran bagi membuat analisis untuk memastikan pelajar telah menguasai kemahiran yang disampaikan oleh guru. Guru juga dapat merancang aktivti selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan dan mengambil tindakan susulan.

Keberkesanan sesuatu proses pengajaran tidak dapat dipastikan tanpa proses penilaian oleh guru semasa dan selepas pengajaran berlaku. Penilaian dilaksanakan berperanan untuk:
 Mengesan perkembangan penguasaan murid dan mengenal pasti kekuatan dan  kelemahan murid dalam pembelajaran untuk merancang aktiviti pengayaan dan pemulihan
  Mengenal pasti keberkesanan pengajaran guru supaya membolehkan guru memperbaiki pengajaran selanjutnya
• Mengambil tindakan susulan untuk mengatasi kelemahan & meningkatkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran.
Setelah guru selesai menyempurnakan proses pengajaran dan pembelajaran, guru perlu memperuntukkan masa membuat refleksi terhadap pelaksanaan pengajarannya. Langkah ini adalah penting untuk mengkaji keberkesanan pengajaran guru dalam aspek pemilihan strategi pengajaran, penggunaan bahan bantu mengajar, maklumat dan sumber pengajaran, tahap pencapaian murid dan keberkesanan komunikasi guru-murid.

Rumusan
Kesimpulannya, kajian pembelajaran dan pengajaran pelajar oleh tokoh-tokoh ilmuan yang terkenal seperti yang dinyatakan amat penting dan setiap individu ada pendapat masing-masing. Oleh itu, kajian yang dilakukan amat berkesan bagi pendidik.

Rujukan



x

No comments:

Post a Comment