Bab 4 (Kepimpinan dan
Organisasi)
Menurut
Amerjit Singh (2017), kepimpinan adalah satu proses komunikasi dan interaksi
sosial yang acapkali diperkatakan oleh masyarakat dewasa ini. Kepimpinan adalah
kualiti tingkah laku individu untuk mencapai matlamat dan objektif organisasi.
Kepimpinan boleh berlaku dalam kelompok mahupun kumpulan. Jelas, perilaku
pemimpin dan gaya kepimpinannya melibatkan pengaruh seorang ketua terhadap
ahli-ahli di bawahnya yang berada dalam kelompok yang sama bagi mencapai
objektif yang telah direncanakan.
Gaya kepimpinan pula, antara lain,
bergantung kepada sejauh mana seseorang pemimpin berperanan menentukan struktur
tugas dan organisasi yang dipimpinnya. Gaya kepimpinan amat penting dalam
mewujudkan kepuasan antara majikan dan pekerja. Malah gaya kepimpinan yang berkesan,
berupaya menyuntik hubungan mesra antara majikan dan pekerja dalam sesebuah
organisasi.
Terdapat
beberapa jenis gaya kepimpinan termasuklah gaya kepimpinan autokratik,
demokratik dan Laissez-Faire.
1. Gaya
kepimpinan autokratik (Directive leadership)
- Lebih mementingkan pengeluaran dan keuntungan dalam organisasi.
- Seorang ketua atau majikan yang mementingkan kuasa dalam pentadbiran serta pekerja dijadikan platform untuk mencapai objektif yang telah dirancang oleh ketuanya.
- Pemimpin gaya ini lebih cenderung untuk membuat keputusan sendiri berbanding berbincang dengan pekerja bawahannya.
2. Gaya
kepimpinan demokratik:
- Memberi peluang kepada pekerja bawahannya untuk melibatkan diri secara langsung di dalam sistem pentadbiran organisasinya.
- Memberi peluang kepada setiap pekerjanya untuk memberi pendapat dan pandangan sebelum sesuatu keputusan yang diambil.
- Bersifat bertimbang rasa dan lebih mendengar pandangan pekerja sebelum membuat keputusan.
- Memfokuskan kepada hubungan antara majikan dan pekerja dalam mencapai sesuatu matlamat ataupun objektif organisasi.
3. Gaya kepimpinan Laissez-Faire:
- Seseorang ketua mahupun majikan lebih memberi kebebasan kepada pekerjanya dalam membuat keputusan dan memberi pandangan untuk menentukan matlamat organisasi.
- Ketua lebih gemar memberi kebebasan sepenuhnya kepada pekerjanya untuk membuat keputusan mahupun sesuatu tindakan dalam organisasi tersebut.
- Tidak mementingkan prestasi mahupun keuntungan serta gaya kepimpinan ini tidak mengutamakan objektif sesuatu organisasi tersebut.
ORGANISASI
SEKOLAH pula didefinisikan sebagai sebuah perserikatan yang berada di bawah pengurusan
sekolah yang bertujuan untuk membantu menciptakan sebuah kondisi yang efektif dari
kegiatan sekolah. Sedangkan organisasi sekolah adalah tentang organisasi sumber
daya, peristiwa, dan personil sekolah. Organisasi secara umum merupakan sebuah
perkumpulan/hubungan yang sistematis dan efektif untuk mencapai hasil yang
diinginkan.
Rajah
1: Contoh rajah carta organisasi sekolah.
Kepimpinan
Peringkat Sekolah:
1. PENGETUA
- · Pemimpin/Ketua
- · Pengurus kurikulum dan kokurikulum
- · Pengurusan tenga pengajat dan kakitangan
- · Pengurusan dalaman dan luaran
2. PENOLONG
KANAN
- · Mengajar
- · Membantu pengetua dalam pengurusan kurikulum
- · Bantu dalam pentadbiran harian
3. PENOLONG
KANAN HAL EHWAL MURID
- · Mengajar
- · Pengurusan kebajikandan disiplin pelajar
- · Kemasukan dan pendaftaran pelajar
- · Perhubungan awam tugas-tugas lain
4. PENOLONG
KANAN KO-KURIKULUM
- · Mengajar
- · Pengurusan kurikulum dan kokurikulum
- · Perhubungan awam
- · Pentadbiran harian
- · Tugas-tugas lain
5. GURU
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
- · Menyusun program pelaksanaan bimbingan dan kaunseling
- · Memberikan khidmat kaunseling kepada pelajar menyusun laporan
- · Membuat rancangan tahunan sekolah
6. GURU
KELAS
- · Buku daftar kedatangan
- · Pengurusan yuran khas
- · Perkara-perkara akademik
- · Bantuan kewangan
- · Biasiswa
- · Tugas-tugas lain
7. GURU
- · Mengajar
- · Membuat perancangan P&P
- · Menjaga disiplin, keselamatan dan kebajikan murid
- · Mentadbir dan mengurus bilik darjah
- · Tugas-tugas lain
8. MURID
- · Mematuhi dan memahami peraturan sekolah
- · Menjaga dan memelihara harta benda sekolah
- · Menjaga serta meningkatkan kebersihan sekolah
- · Memahami susun lapis masyarakat di sekolah
- · Menghormati lagu sekolah
Kesimpulannya,
kepimpinan suatu kemahiran hidup yang perlu untuk menjayakan sesuatu organisasi
mengikut matlamat dan objektif dengan mengambilkira faktor-faktor berkaitan.
Setiap organisasi memerlukan pemimpin dan tanpa pemimpin organisasi tidak dapat
berfungsi dengan sempurna. Sesungguhnya, jatuh bangunnya sesebuah organisasi
terletak pada keberkesanan perilaku pemimpin dan gaya kepimpinannya dalam
menerajui organisasi yang dipimpinnya.
Rujukan
Amerjit Singh. (2017,
Mac 14). Perilaku pemimpin dan gaya kepimpinan. Utusan. Diperoleh daripada http://www.utusan.com.my/rencana/utama/perilaku-pemimpin-dan-gaya-kepimpinan-1.456739.
Yuli Yana. (2017). Organisasi sekolah: Manfaat, konsep, &
pengertian. Diperoleh daripada https://manfaat.co.id/organisasi-sekolah-manfaat-konsep-pengertian.
No comments:
Post a Comment