Bab 8 (Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran)
1)
Unsur fizikal dalam bilik darjah:
- Konsep bilik darjah





- Jenis bilik darjah




Penyusunan
bilik darjah


2) Interaksi dalam bilik darjah
Konsep interaksi
Satu
proses saling bertindak yang berlaku di antara sekurang-kurangnya dua pihak. Istilah
dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan ataupun sekumpulan
manusia.
Jenis
interaksi bercorak lisan
Interaksi sehala atau tradisional
Interaksi dua hala antara guru dan murid
Interaksi dua hala antara murid dan murid
Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid
Faktor
mempengaruhi pembentukan interaksi dalam kelas
Susunan bilik darjah
Keadaan emosi bilik darjah
Kawalan yang sempurna dan menggunakan gaya kepimpinan yang sesuai
Penggunaan kaedah kumpulan
Memperbanyakkan pengajaran berbentuk amali daripada berbentuk teori
Guna kaedah pengajaran yang boleh menghidupkan suasana pembelajaran
Guna alat bantu mengajar berteknologi
Sikap guru yang baik
3) Iklim bilik darjah
Suasana
bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses PdPc yang berkesan.
Terbahagi kepada 3 :
Suasana Fizikal
Suasana Sosial
Suasana Emosi.
Gabungan
daripada berbagai-bagai perkara
Suara
Kelucuan
Penggunaan pujian
Sikap & ekspektasi bilik darjah
Kemesraan
Stail
Kawalan
Kepimpinan dan kaedah mengajar
Secara kesimpulannya, strategi
pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti
unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga, peranan
daripada guru adalah penting bagi
memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat
dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.
No comments:
Post a Comment