Bab 8 (Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran)
1)
Unsur fizikal dalam bilik darjah:
- Konsep bilik darjah
Dahulu:
Lima hingga enam pelajar duduk di bawah sebatang pokok besar dan mendengar ajaran seorang guru sudah
dianggap satu bilik darjah.
Surau atau pondok tempat mengaji juga dianggap sebagai
satu bilik darjah.
Sekarang: Sebuah bilik darjah di bawah
jagaan seorang guru dianggap bilik darjah.
Padang sekolah yang digunakan juga dinggap bilik
darjah.
Padang sekolah yang digunakan oleh pelajar untuk
pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap bilik darjah.
- Jenis bilik darjah
- Bilik Darjah Tradisi
- Bilik Darjah KBSR Dan KBSM
- Bilik Darjah Mata Pelajaran Khas (KBSM)
- Bilik Darjah Terbuka
Penyusunan
bilik darjah
Tempat Duduk Pelajar : Kedudukan pelajar tidak boleh
diubah suai bagi menggelakkan berlakunya kekeliruan sewaktu belajar.
Meja guru : Meja guru biasanya terletak dibahagian
hadapan kelas.Guru harus berada di sekitar meja pelajar bagi pembantu dalam
proses pembelajaran.
2) Interaksi dalam bilik darjah
Konsep interaksi
Satu
proses saling bertindak yang berlaku di antara sekurang-kurangnya dua pihak. Istilah
dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan ataupun sekumpulan
manusia.
Jenis
interaksi bercorak lisan
- Interaksi sehala atau tradisional
- Interaksi dua hala antara guru dan murid
- Interaksi dua hala antara murid dan murid
- Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid
Faktor
mempengaruhi pembentukan interaksi dalam kelas
- Susunan bilik darjah
- Keadaan emosi bilik darjah
- Kawalan yang sempurna dan menggunakan gaya kepimpinan yang sesuai
- Penggunaan kaedah kumpulan
- Memperbanyakkan pengajaran berbentuk amali daripada berbentuk teori
- Guna kaedah pengajaran yang boleh menghidupkan suasana pembelajaran
- Guna alat bantu mengajar berteknologi
- Sikap guru yang baik
3) Iklim bilik darjah
Suasana
bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses PdPc yang berkesan.
Terbahagi kepada 3 :
- Suasana Fizikal
- Suasana Sosial
- Suasana Emosi.
Gabungan
daripada berbagai-bagai perkara
- Suara
- Kelucuan
- Penggunaan pujian
- Sikap & ekspektasi bilik darjah
- Kemesraan
- Stail
- Kawalan
- Kepimpinan dan kaedah mengajar
Secara kesimpulannya, strategi
pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti
unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga, peranan
daripada guru adalah penting bagi
memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat
dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.
No comments:
Post a Comment